25 aug. 2009

Nästan…nästan…

Igår fick jag ett tips från kyrkokansliet. De har lagt upp flashbilder och webbannonser som man kan ladda ner och lägga på sin webbplats. Du hittar detta här. Annonser som gör reklam för bönesidan och TV-reklamen som nu går i TV.

Så glad i hågen tipsar jag folk i min församling och samfälligheten. Idag får jag tillbaka ett e-brev från församlingen. Det sätt man har lagt upp informationen på är väldigt krånglig. Det kräver en massa kunskap och rätt program för att man enkelt (vilket det inte är då) skall kunna lägga upp detta. Ett bra initiativ - men…

Det där är väl lika smart som att man har lagt en massa bra information om kyrkovalet på intranätet. På Svenska kyrkans intranät (kyrknätet) finns en verktygslåda för församlingarna inför kyrkovalet. Den kommer man bara åt om man har tillgång till en församlingsdator. Och där har man lagt upp tips och idéer, böner, sånger och gudstjänstförslag.

Tydligen tror man på kyrkovalskansliet att det är de anställda som kommer att ta allt ansvaret och att de förtroendevalda inte behöver veta detta? Eller?

Idag pratade jag med en POSKare här i Göteborg som berättade att han kommit överens med sin kyrkoherde om att man i hans församling skall ha en musikgudstjänst på valdagen kl 18.00 och sedan berätta att man kan gå och rösta. Vad bra sa jag - det finns böner och sånger på kyrknätet/intranätet som man kan använda. Och det hade POSKaren ingen aning om. Det är ju bara att hoppas att kyrkoherden eller kantorn vet det då - och kan hämta allt det mycket bra materialet som tagits fram.

För samtidigt som jag fick tipset om de där webbannonserna förde vi en diskussion om TV-reklamen. Och vi var båda glada över den uppmärksamhet som filmerna rönt från en mängd olika håll (inte bara kyrkliga alltså). Men sen fick jag veta…
Nu är det nomineringsgrupperna som behöver nå ut med skillnaderna mellan grupperna så att folk vet hur de ska rösta...

Jamen - det är självklart! Det är därför vi i POSK har en uppdaterad webbplats, det är därför det sitter människor i nästan varje församling och filar på handlingsprogram, planerar valdebatter, artiklar, annonser. Bloggar, twittrar och finns på facebook och syns både här och där.
Det är självklart att vi talar om vad vår grupp vill!

Inga kommentarer: