26 aug. 2009

Läronämnden har yttrat sig om förslaget

I Kyrkans tidning kan vi idag läsa att läronämnden har yttrat sig över förslaget från kyrkostyrelsen "Vigsel och äktenskap". Enligt tidningen så bejakar läronämnden förslaget. Men det står också att läsa att röstsiffrorna var 12-8 och att det har kommit in fyra reservationer.
Tidningen Dagen har också kommenterat läronämndens yttrande.

Den första reservationen är undertecknad av Carl Axel Aurelius, Curt Forsbring, Esbjörn Hagberg, Karin Johannesson, Ragnar Persenius och Hans Stiglund. De avslutar reservationen med:
"Vår slutsats av ovanstående blir att Kyrkomötet, av teologiska, ekumeniska
och pastorala skäl, inte nu ska fatta beslut enligt Kyrkostyrelsens förslag."
Den andra reservationen är undertecknad av Ragnar Persenius, Curt Forsbring, Esbjörn Hagberg och Hans Stiglund. De avslutar reservationen med:
"Vi har framhållit i denna reservation att föreningen av man och kvinna är det
grundläggande i äktenskapet. Ansvaret för barn är en konsekvens men inte en
nödvändig förutsättning för ett äktenskap. Det är samtidigt viktigt att
barnperspektivet, som Svenska kyrkan förbundit sig till i flera sammanhang, inte
tappas bort. När detta perspektiv aktualiseras i Läronämndens yttrande framstår
det som ytterst anmärkningsvärt att Läronämnden helt väljer att bortse ifrån, att
det finns ett särskilt värde i barnets relation till sitt biologiska ursprung och
möjligheten att växa upp i de relationer som hör till detta ursprung."
Den tredje reservationen är undertecknad av Sven Thidevall, Carl Axel Aurelius, Curt Forsbring, Esbjörn Hagberg, Hans-Erik Nordin och Hans Stiglund. Den avslutas med:
"Skulle Kyrkomötet fatta beslut enligt Kyrkostyrelsens förslag så kan ett prejudikat
skapas. Om Svenska kyrkan en gång låtit statens beslut avgöra innehållet i en
lärofråga, så kan kyrkan göra det igen, i helt andra lärofrågor. En dörr öppnas
som kan bli svår att stänga igen.
Den fjärde och sista reservationen av undertecknad av Karin Johannesson. Hon avslutar med:
"Jag finner att bristerna i behandlingen av de frågor som aktualiseras i Kyrko-
styrelsens skrivelse KsSkr 2009:6 Vigsel och äktenskap är så många och så
allvarliga att skrivelsens förslag av läromässiga skäl måste avstyrkas. Läro-
bildningen i Svenska kyrkan ska inte gå till på detta sätt. Eftersom jag av
läromässiga skäl avstyrker skrivelsen har det inte varit aktuellt att för mig att ta
ställning till samtliga enskilda förslag i skrivelsen. "
Ja, jag har sagt det förut - jag säger det igen. Jag kommer att rösta mot att Svenska kyrkan ansöker om vigselrätten och förslaget från kyrkostyrelsen. Och jag känner att jag bara får mer och mer på fötterna. Återigen så är det flera biskopar som emotsätter sig förslaget. Och det borde väga tungt tycker jag.

När man inte är mer teologiskt kunnig än vad jag är, så måste man lita på de som har mer utbildning och kunskap. Och när så många biskopar säger ifrån får det åtminstone mig att förstå att mitt ställningstagande inte är tagit ur luften.

Men - jag hänvisar igen till vad det står i POSKs handlingsprogram:

Respekt och hänsyn

För POSK är det en självklarhet att alla, oavsett sexuell läggning, ska mötas med respekt och välkomnas i Svenska kyrkan och i POSK. I alla parrelationer är det viktigt med en ansvarsfull sexualitet. POSK vill verka för att Svenska kyrkan arbetar mer med frågor kring samlevnad och sexualitet, vilket bland annat inkluderar bibeltolkning och barnens rättigheter. POSK menar att Svenska kyrkan med sin lutherska äktenskapssyn kan rymma olika uppfattningar i vigselfrågan utan att dessa blir kyrkoskiljande.

1 kommentar:

Carina Etander Rimborg sa...

Fick den här kommentaren på POSKs facebook. Det är Erik, en av våra POSK-kandidater från Uppsala som skriver:

"Håller inte med dig Carina, tycker mer som de 12 i läronämnden (inkl 7 biskopar) som bejakar förslaget"

Detta är ett bra och tydligt bevis på att vi har och tillåter olika uppfattningar i denna fråga. Tack för dina synpunkter Erik!