23 juli 2009

Ingen debatt i P1 i morgon med POSK

Debatten om partipolitik mellan POSK och (S) har ställts in. Eftersom det visade sig att både Lena Petersson (POSK) och Levi Bergström (S) gav sansade och tydliga svar på journalistens frågor och att POSK faktiskt inte alls ville slänga ut alla människor som är engagerade i ett parti så var frågan inte intressant längre.

För som Lena hade förklarat för journalisten - om en grupp människor samlas efter kyrkan och bestämmer sig för att de vill engagera sig och ställa upp i kyrkovalet och det sedan visar sig att de alla till exempel tillhör (S) (men inte ställer upp som (S)) så är det inget problem. Men problemet uppstår om man sitter i kommunhuset och säger - kyrkan där borta, borde vi inte engagera oss där för att se vad de gör med våra pengar? Och sen driva frågor som är bestämda av partiet och inte för församlingens bästa.

P1 morgon kommer istället att ta upp frågan att en präst ställer upp för Sverigedemokraterna. Jag noterade detta redan när listorna presenterades i maj - och blev ganska förvånad. Personligen har jag svårt att förstå hur man kan ställa upp för Sverigedemokraterna. Det finns en underliggande agenda som jag har svårt att förstå. En främlingsfientlighet som är så subtil att den nästan inte märks. Men den finns där och det skrämmer mig.

Jag hoppas verkligen att alla som röstar i kyrkovalet lägger sin röst på nomineringsgrupper som bara har kyrkans bästa på sitt program. Ingen underliggande agenda!

Inga kommentarer: