15 juli 2009

Ett brev kom från England, fortsättning

På min facebook fick jag två kommentarer till min blogg, som jag skrev igår om brevet från England och att jag tänker rösta för att Svenska kyrkan skall släppa vigselrätten.
Den första kommentaren löd:
Finns mycket att säga om detta, men frågan är om det är viktigare att bygga broar till andra kyrkor än att bygga broar till människor som önskar få sin kärlek bekräftad och välsignad och som så länge har fått uppleva fördömanden och blivit trampade på av kyrkan?
Den andra kommentaren löd:
Och,tänker jag, det gäller att fundera över vilka krafter i andra kyrkor man vill vara ekumenisk med.I mina kontakter med anglikaneerna i Skottland har jag mött mängder med människor somgälds att stå i ekumeniska kontakter med en kyrka där homosexuella präster får leva och finnas som de de är! DE kollegorna kommer att applådera oss som föregångare om Sv Kyrkan behåller vigselrätten!
Och då tänker jag så här! Jag kan inte se varför det ena skulle utesluta det andra. Ja, jag tror att det är viktigt att hålla kvar Svenska kyrkans ekumeniska kontakter. Utan att vi behöver utesluta homosexuella präster eller sluta bejaka kärleken. Jag tror att det är oerhört olyckligt att inte ha samtalen och diskussionerna med de kyrkor vi ingått ett avtal med. Vi kan mycket väl vara ett föregångsland - men, vi behöver inte köra på som en ångvält. Tacka nej till vigselrätten. Inför civilrättslig äktenskapslagstiftning, och fortsätt välsigna ingångna äktenskap. Så tycker jag. Då kan vi också fortsätta diskussionerna med våra kristna vänner i de andra kyrkorna.

Nu har kyrkans tidning också skrivit om brevet. Läs det här.
Det finns också ett inslag på SR.SE.
Prästkandidaten har också bloggat om brevet.
Tidningen Dagen´s artikel med uppdaterade länkar.

Inga kommentarer: