16 mars 2009

Att vara kristen - och ha en fri röst

Jag håller på att förbereda styrelsemötet som skall vara i Göteborg till helgen. Därför har jag inte hunnit blogga idag. Hinner egentligen inte nu heller. Men jag måste bara…

Det kostar på att vara kristen. Jag läser i tidningens Dagens webbtidning om TV-pastorn som blivit slagen och hotad för att han har ett kristet TV-program. Detta hände i London.
>>Läs artikeln här>>

I Luleå har det ordnats en rockfestival där en rockgrupp som heter Marduk har uppträtt. De hånade kyrkan och hällde blod på en tröja de skrivit Luleå stift på. Domprosten i Luleå kritiserar valet av dragplåster för festivalen och säger ;
- Marduk har rätt att häckla kyrkan och präster. Marduk får håna Luleå stift om de tycker att de har skäl att göra det. Vi har religionsfrihet. Det som stör mig är att det offentliga tillhandahåller deras mörka människosyn på en ungdomsfestival, säger han till Norrbottens-Kuriren.
>>Läs hela artikeln här>>

Och så var det detta med det fria ordet. En av de anställda i Göteborgs domkyrka Dawit Isaak, svensk-eritran har suttit fängslad i Eritrea i sju år utan en riktig rättegång. Dawit Isaak är journalist, författare och dramatiker. Hans familj finns i Göteborg.
>>Läs om Dawit Isaak här>>

Nu pågår en SMS-kampanj för att försöka få uppmärksamhet om hans fall. Varje dag i GP, på sidan två, finns en bild på Dawit Isaak med en upplysning om hur många dagar han har suttit i fängelset. Nu försöker fler journalister uppmärksamma fallet.
>>Läs om SMS-kampanjen här>>

Det handlar om det fria ordet - om demokrati och rätten att få agera mot orättvisor.


Inga kommentarer: