5 feb. 2009

Självklart skall det vara partipolitiskt obundet!


Igår var jag på en kurs som ordnades av Informationsföreningen, en förening för informatörer. Det seminariet vi fick vara med på hette "När kommunikationen avgör - Tio fall ur verkligheten".(Hans-Olof Karlsson, Nordsteds förlag). Det hade just kommit ut en bok och Hans-Olof Karlsson var där och berättade.

Men det var inte bara seminariet som var intressant. För det handlar givetvis om mycket nätverkande också. Vi börjar alltid med att äta lunch tillsammans. Man sitter och pratar med de andra informatörerna, hör om deras arbetsplatser, arbetsuppgifter och skaffar sig kontakter. Och jag berättar var jag jobbar.

"-Jo, jag jobbar för POSK - Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan. Det är en ideell organisation och en nomineringsgrupp som ställer upp i kyrkovalet som är den 20 september i år."

-Jaha…? Men - vad vill ni då? (frågar hon som sitter mitt framför mig)

"- Ja, framförallt så tycker vi att det är viktigt att de som sitter med i kyrkan och bestämmer är partipolitiskt obundna - och att de som bestämmer i kyrkan också skall vara med i kyrkan."

-JA ! (utropar hon och slänger upp armarna) precis så skall det ju vara - det är självklart! Jag brukar aldrig rösta i kyrkovalet (vänder sig till grannen bredvid) jag tror aldrig jag gjort det. Men om det är så här kan jag tänka mig att rösta. SÅ tycker jag det skall vara!

"-Tja", svarar jag - "du kan ju rösta på POSK (och mig, lägger jag till)!"
____________

(Ni vet ju hur jag berättar när jag är ute att många röstar för att de känner någon som står på listan… )

Sen fick samtalet fortsätta en stund och jag fick berätta mer om valet. Vilka grupper som ställer upp och att vi i POSK bland annat också vill ha indirekta val och förklara varför.

Ett sätt att nätverka - att berätta om vad POSK vill. Vi fick en stunds samtal. Jag fick berätta lite om POSK. Och en person till fick veta att det är kyrkoval i höst. Och att det fanns ett alternativ till de politiska alternativen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Undrar hur många kyrkopolitiskt aktiva moderater, sossar och andra politruker som får samma uppskattning hos "vanligt folk" när de berättar vad de gör?
Det jobbiga är att vi har ett dödsdömt valsystem där alla vet att det inte kommer att hålla i längden partierna inte vill fixa till det just nu.

Lars Karlsson