15 nov. 2008

Unik dokumentär

Tom Alandh är dokumentärfilmare på SVT och har gjort många underbara filmer där han möter människan på ett alldeles unikt sätt.

Den människosyn som präglar hans filmer är fantastisk och jag har en dröm. Tänk att få höra Tom Alandh och Tomas Sjödin samtala om människovärde. För Tom säger sig inte vara kristen. Men den inställning som han har till människor är mer präglat av ett kristen människosyn än många andra jag mött. Och den människorsyn som finns i Tomas Sjödins böcker är så lik Toms att jag gärna skulle vilja höra vad det är som skiljer eller driver dem.

När jag gick min medieutbildning på JMG i Göteborg var Tom Alandh gästprofessor och vi fick gå på en av hans föreläsningar där han berättade om sitt jobb och hur han jobbade. Här handlar det inte att att göra snaskiga klipp, snabba klipp eller utsätta människor. Här handlade det om att möta människor och att se dem. Nu är Tom unik, det finns ingen annan dokumentärfilmare på SVT som gör ett liknande jobb som han. Det finns tydligen inte resurser för det. Beklagligt.

Tom Alandh var också med som föreläsare när Göteborgs stift hade KOM-dag för ett par år sedan. Jag fick tillfälle att tala mer med honom då. Jag är fortfarande facinerad och tagen.

Nu kommer ett av Toms projekt - filmen om Martina - att visas på SVT 2 den 23 november kl 20. Se den!

Läs artikeln i GP här

Inga kommentarer: