27 aug. 2012

Ny biskop i Svenska kyrkan

I söndags vigdes Åke Bonnier till Skara stifts nya biskop. Som jag skrev i mitt blogginlägg i fredags så går det att se hela biskopvigningen på SVK Play.
http://play.svenskakyrkan.se/?mid=BF04B82F
Åke Bonnier verkar, genom de artiklar man kan läsa i Kyrkans Tidning och tidningen Dagen, mycket nöjd.

Jag tycker det ska bli spännande med Åke Bonnier i biskopskollegiet. Jag undrar hur han kommer att hantera blogg och sociala medier. Kanske kan det äntligen bli en reell diskussion men någon som har lite erfarenhet i ämnet - och som då kan se fördelar och nackdelar med biskopar i sociala medier.

Jag kan ju inte låta bli att lägga upp bilden från tidningen Dagen. Men är den inte för underbar?
Där står biskop Åke, uppsträckt och fin. Ordning och reda och ser så glad ut. Där är kronprinsessan i en hatt som… tja… vad ska man säga? Nje… jag tror inte jag säger något.
Och sen har vi ärkebiskop Anders. Som har mössan på sne, skruden på sne och plirar över glasögonen. Ser ut som en liten buspojk.

Kyrkans Tidning: Åke Bonnier biskopsvigd>>
Dagen: Åke Bonnier har nu blivit biskop i Skara>>
Svenska kyrkan: Åke Bonnier; Glädjs oerhört>>

Foto: Tidningen Dagen, Leif R Jansson

Inga kommentarer: