6 mars 2011

Samtal och gruppmöten inom POSK


Igår, lördag var jag i Tysslinge församling och träffade Strängnäs stiftsPOSK när de hade årsmöte och utbildning. Jag var där och höll ett föredrag. Dagen startade med gemensam mässa i Tysslinge nyrenoverade kyrka och där hade de inrett med stolar - för stora och små.

Tysslinge altartavla såg ut så här. Ganska traditionell och vacker på sitt sätt.

Det är väldigt spännande att besöka olika kyrkor - för idag har jag varit i Uppsala stift och besökt Söderala POSK, som höll sitt möte i Mo. (Jag var alltså inte med i Uppsala domkyrka, när de två biskoparna vigdes idag.)

Efter POSKmötet firade vi gemensam högmässa kl 14.00 i Mo kyrka. Deras altartavla såg ut så här. Det var en freskmålning från 1964 av Uno Vallman. Mycket speciell. (Läs ännu mer om Uno Vallman här>>)

Vid mitt möte med POSK i Söderala hade jag med mig ordförande i stiftsPOSK för Uppsala, Martin Garlöv. Det är extra roligt när jag får tillfälle att arbeta tillsammans med den lokala stiftsgruppen på olika sätt. Idag kunde jag och Martin berätta om POSK och svara på olika typer av frågor som den lokala gruppen hade.

Alla dessa grupper som jag har träffat har gjort precis så som vi skriver i vårt handlingsprogram - nämligen haft samtal och gruppmöten inom POSK.

Det gäller nämligen att man träffas - på alla möjliga sätt - för att diskutera de frågor som är aktuella för den egna lokala församlingen, men också för att diskutera sådant som är på gång i stiftet eller i Svenska kyrkan. Och det gäller att göra detta med respekt för varandras åsikter och ha högt i tak. Det är endast på det sättet vi kan utvecklas och växa som organisation och som människor.

Jag är oerhört tacksam för det roliga jobb som jag har, vilket innebär att jag får möta alla dessa fantastiska människor runt om i Sverige. Människor som vill vara med och ta ansvar i Svenska kyrkan, människor som precis som jag anser att vi inte skall ha partipolitik i Svenska kyrkan. Det är något att vara tacksam för en fastlagssöndagskväll.

Inga kommentarer: