17 mars 2011

Fastar du?


Nu är vi inne i fastan som startade med fastlagssöndagen och håller på 40 dagar fram till påskdagen.

Förr var det vanligt att man avstod från mat - men nu har det blivit allt vanligare att avstå från annat. Ett sätt att avstå från något är att mediefasta.

Det föreslår Brita Häll i dagens Kyrkans Tidning att församlingarna skall uppmana till.

Kyrkans Tidning: Lägg tidningen åt sidan!>>
Brita skriver:
Våga uppmana till mediefasta, förslagsvis de två sista veckorna före påsk! Skriv inte bara på era hemsidor om fastan i allmänna ordalag och räkna upp alla de olika saker man kan avstå ifrån om man vill. Var offensiva i stället för defensiva. Framhåll mediefastan som ett alternativ många av oss väljer därför att det är där vår tid har sin största utmaning. Bjud in alla att vara med!

En kyrka som uppmuntrar till mediefasta landar rätt i människors vardag, blir angelägen och berör. En mediefasta visar att idén med försakelse inte är överspelad utan uppgraderad. Med tanke på hur hårt bombarderade svenskarna är av intryck från medier dagligen, är det möjligt att vi aldrig har behövt fastan mer än nu.
Hon får genast en rekyl av Susanne Wigorts Yngvesson som inte alls tycker att det är en bra idé att mediefasta. Och hon ger exemplet:
Vi får nog sansa oss med förslaget om mediefasta. Jag tror inte, som du Brita, att kyrkor som uppmuntrar till mediefasta landar rätt. Tänk exempelvis om ärkebiskop Wejryd blir uppringd av en journalist för att kommentera händelserna i Japan. Reportern: ”Vad har du för synpunkter på kris- och katastrofberedskapen i Japan?”. Ärkebiskopen: ”Kan du återkomma efter påsk? Jag mediefastar.”
Hmm, ni ser själva. Det tål att tänka på.

Anders Ahlberg, chefredaktör på Kyrkans tidning har blivit intervjuad av sin förre arbetsplats Medievärlden.
Medievärlden: Ska du mediefasta nu, Anders Ahlberg?>>
Kyrkans Tidning uppmanar sina läsare att ta mediefasta. Anders Ahlberg, tidningens chefredaktör, tillika Medievärldens tidigare dito, tycker det är en bra idé. I alla fall i teorin…

Ska du mediefasta nu, Anders Ahlberg?

– Eh… Nej.
Ja, så mycket för den mediefastan. Jag vet att Brita Häll avstår från att finnas på facebook och har gjort så i två veckor hittills. Men hon finns fortfarande aktiv på twitter. Så den mediefastan handlar visst bara om en särskild kanal.

Själv håller jag inte på att mediefasta eller gör någon annan typ av försakelse i samband med fastetiden. Jag har dock min fastebössa på köksbordet som påminner mig om Svenska kyrkans insamling. Jag har mitt fastlagsris, där jag har hängt glasdroppar. Jag har en kruka med små påskliljor.

Delaktighet i fastekampanjen kan se olika ut - både den som gör att vi samlar in pengar till det gemensamma arbetet till min personliga utveckling som kristen.

Ur POSK:s handlingsprogram:
I Svenska kyrkan finns det och behövs många frivilliga, som tar ansvar och gör ideella insatser inom olika områden – diakoni, musik, barn- och ungdomsverksamhet, studiearbete, gudstjänst, information, administration, stöd till internationellt arbete och så vidare. Betydelsen av frivilliga insatser i församlingslivet är stor både för den enskilde och för församlingen och kommer att öka än mer. POSK vill värna om det ideella engagemanget och ta till vara de frivilligas olika kompetenser, samt stimulera och utveckla engagemanget genom utbildning, delaktighet, inflytande och ansvar.

Inga kommentarer: