15 mars 2011

Är kläderna viktiga?

Idag hittar jag en mycket intressant artikel i SvD: Lektorns ombyte förbryllade>>

Det handlar om Margareta Melin, högskolerektor i Malmö, som valde att komma iklädd olika typer av kläder på sina föreläsningar. För den del elever tog det flera dagar att förstå att det var samma lärare som undervisade.

Margareta Melin är lektor vid Malmö högskola och undervisar i medie- och kommunikations­vetenskap. Hon ville få studenterna att bli mer kritiska, att reflektera över vem det är som står i katedern. När hon fick en ny kull studenter beslöt hon att byta identitet till varje lektionstillfälle. Studenterna fick se henne bland annat som punkare, muslimsk kvinna i niqab, iförd militärbyxor och palestinasjal, ljuvt romantisk i blommig klänning, sexig i kort kjol och som äldre dam med ullkjol. Smink och peruker förstärkte identiteterna.

– För en del studenter tog det tre-fyra dagar innan de förstod att jag var samma person.

(…)

På Margaretas institution kände kollegorna till experimentet, men inte på andra institutioner. När hon var klädd som en äldre kvinna med grått hår, omoderna glasögon, ullkjol och grova bekväma skor fick hon hjälp av en kollega att plocka fram material i förrådet. Samme man körde ut henne ur kopieringsrummet när hon var iförd militärbyxor och palestinasjal och sade att hon inte hade där att göra. Båda gångerna hade hon presenterat sig som ”Margareta från K3”. När hon hade kort kjol, djup urringning och höga klackar var det flera som flirtade med henne.

(…)

Margareta Melin är modeintresserad och klär sig normalt i en blandning av vintage, designkläder och egendesignade skapelser. Experimentet har fått henne att bli lite försiktigare, hon tänker igenom mer vad hon sätter på sig. Margareta är praktiserande kristen i svenska kyrkan, men avstår numera från att ha halsband med kors. Hon har också dragit ner på sina mer spektakulära kläder.
Jag tyckte detta var oerhört intressant och kopplar genast detta till Svenska kyrkan och tänker här på de liturgiska kläderna och på hur de används och hur vi uppfattar dem.

De liturgiska kläderna är ett sätt att ikläda sig Jesus - att visa att man går in i en annan uppgift.
Likadant är det att använda sin präst eller diakonskjorta, tänker jag. Det är en signal att "här är jag - jag representerar Svenska kyrkan och jag finns här som en tjänare i Kristus".

Hur viktigt är det inte att faktiskt tänka på vad vi säger, hur vi säger det och vad vi också säger med kläder och kroppsspråk.

Därför tycker jag det är viktigt att präster och diakoner använder sina präst och diakonskjortor. Därför vill jag själv använda mig av mitt halsband med mitt kors. Det är för mig ett sätt att ytterligare visa på min kristna hemhörighet.

Inga kommentarer: