5 feb. 2011

Tiga eller vara en röst?

På DN debatt skriver idag ärkebiskop Anders Wejryd om Sveriges vapenexport.
DN: Vapenexport inget verktyg för dialog med diktaturer>>

Ärkebiskopen skriver att alla partier måste agera, lagstiftningen måste skärpas och Sverige kan inte exportera vapen till länder med diktatur. Han reagerar också mot statsministern Reinfeldts uttalande där han jämställer exporten av vapen med bistånd.
Med förvåning läser jag Fredrik Reinfeldts kommentar till vapenexporten (Svenska Dagbladet 2/2), på en direkt fråga från en gymnasieungdom. Statsministern menar att det går att fortsätta exporten till länder med ”regimer som vi inte gillar” för att vi bör ha en dialog även med dem. Dessutom gör han en märklig koppling till biståndet, ”som ibland hamnar i fickorna på korrupta ledare”.

Resonemanget haltar på flera punkter. För det första är det anmärkningsvärt att se vapenexport som ett effektivt verktyg i dialog med diktaturer. Det är snarast ett mycket trubbigt medel om det är just dialog kring mänskliga rättigheter man vill åstadkomma. Det andra är att likställa vapenexport till diktaturer med bistånd till andra länder, som om det på något sätt skulle röra sig om likvärdiga saker, med likvärdiga syften.
Jag tycker det är bra att ärkebiskopen uttalar sig.

Men jag saknar kopplingen till varför han tycker som han gör. Jag läser inte detta som att ärkebiskopen har uttalat sig som representant för Svenska kyrkan - för mig handlar detta om att personen Anders Wejryd har uttalat sig om ett system han tycker är fel. Även om han undertecknar både med "ärkebiskop" och "ordförande i Sveriges Kristna Råd".

Jag håller helt med om att det är förkastligt att Sverige genom sin export av vapen bidrar till att diktaturer använder dessa vapen mot folket i landet. Men var går gränsen? Är det inte vapnen i sig som är det problematiska i grunden - inte vem vi exporterar dem till?

Jo, jag inser att detta är en gigantiskt stor fråga. Det handlar om ekonomi, arbetstillfällen, moral, etik och lönsamhet.

Det är bra att ärkebiskop Wejryd finns med på DN Debatt och lyfter en viktig fråga om vapen, Sveriges ansvar och vår export. Nästa gång hoppas jag att också anledningen till varför ärkebiskopen uttalar sig tydligare syns i artikeln.

Jag tycker också att det är självklart att religiösa ledare skall uttala sig om samhällsfrågor och politiska frågor - men utgångspunkten måste vara tydlig och klar.

Ur POSKs handlingsprogram:
POSK vill att Svenska kyrkan ska vara en fri kyrka som vågar tala klarspråk i vårt samhälle och i världen.

Uppdaterad 2011 02 07
Dagen: Wejryd kräver skärpt lagstiftning>>
Elisabeth Sandlund: Bra rutet ärkebiskopen>>
Kyrkans Tidning: Ärkebiskopen vill ha skärpta regler för vapenexport>>

Inga kommentarer: