2 okt. 2010

Spännande dagar i Farsta

Nu befinner jag mig på Ideellt forums Idédagar i Farsta. Läs på Kyrkans Tidning här>>

Det är fantastiskt roligt och fredagen började med ett seminarium om Sociala medier där jag fick vara med med ett litet bidrag. Kyrkans tidning var med och har också skrivit om seminariet. Det var Martin Garlöv, folkhögskolelärare Ulrika Knutsson och jag. Läs här>>

På kvällen kom Mikael Mogren och höll ett lysande inledningsföredrag på kvällen där han talade om "Våga släppa taget". Martin Garlöv har på bloggen "Livet i Svenska kyrkan" skrivet ett utförligt sammandrag av hela föredraget. Läs här>>

I morse fick vi ett föredrag av Anna-Karin Hammar som pratade om dopet som hon har doktorerat på, med avhandlingen Skapelsens mysterium, Skapelsens sakrament: Dopteologi i mötet mellan tradition och situation>> Kyrkans Tidning har skrivit här>>

Efter det inledande seminariet gick vi ut i olika grupper - initierade av deltagarna själva och jag var på två olika seminarier om sociala medier. På eftermiddagen var jag på ett seminarium om AMOS i församlingen och "Att leda Ideella". Mycket av det viktiga arbetet på kursen händer vid rasterna då det blir samtal och nätverkande mellan de olika deltagarna. Mycket spännande.

Imorgon samlas vi igen - och avslutar sedan kursen med att fira gudstjänst tillsammans.
Ett helt obekräftat rykte säger att nästa års Ideellt forum kan komma att placeras i VästSverige (Göteborg). Jag hoppas att styrgruppen fastnar för det förslaget - för det vore roligt om Ideellt forum kunde komma till till VästSverige.

Inga kommentarer: