31 aug. 2010

Victor rapporterar om biskopsvalet

Från vår webbsida www.posk.se

Victor Ramström, Kalmar Växjö stift rapporterar om biskopsvalet. Igår twittrade han direkt.

Då var det avgjort Jan-Olof Johansson kammar hem en storseger i biskopsvalet, där han redan i första valomgången tar hem segern med hela 60,1 procent av rösterna. Det var kanske inte så förvånande, han hade mycket starka siffror i nomineringsvalet, och de siffrorna stärktes i det slutgiltiga valet. Jag trodde att det skulle vara en större skillnad i resultatet mot nomineringsvalet än vad det blev. Med inte fullt så stort övertag.

Efter att Jan-Olof Johansson valts så står det klart att Växjö stift satsar på ett säkert kort. Nu vill man få ”lugn och ro”. Jan-Olof Johansson är redan insatt i bråket som inträffade på stiftskansliet och behöver inte riva upp mer än vad som kan vara nödvändigt. Kanske är det bra att stryka ett streck över det gamla och titta framåt.

Jag hörde någon som kallade det här valet för ett mellanval. Till viss del kan jag hålla med. Jan-Olof är trots allt 62 år och kommer kanske att vara biskop i 3-5 år. Någon hade kanske hoppats på något mer långsiktigt och väljer därför att kalla det för ett mellanval när åldern på åtminstone 4 av kandidaterna låg relativt högt. Är man riktigt elak kan man till och med säga i väntan på något bättre. Fast så elak är inte jag, för det håller jag inte med om.

Jag skulle inte vilja sträcka mig så långt som att säga att det har varit ett spännande val. Med facit i hand så blev det inte så spännande. Normalt kanske hearingen skulle gjort att rösterna fördelats mer jämnt mellan åtminstone 2 av kandidaterna. Men i detta fall visste vi hela tiden vem som hade ett mycket större stöd än de andra. Och uppenbarligen kunde ingen utmana storsegraren.
Jan-Olof Johansson kommer att sköta sin uppgift som biskop mycket bra tror jag, och jag är uppenbarligen inte ensam. Det kommer bli bra i Växjö stift med en biskop som delvis är insatt i arbetet sedan tidigare. Och vet vad som behöver göras.

Jag måste få passa på att lyfta några berömmande ord till Hearingen. Det var riktig kul att höra de olika kandidaterna och journalisterna, Helena Strömblad och Erik Lindfeldt gjorde ett mycket bra jobb. Jag tror att de lyckades ge de olika kandidaterna en så rättvis bild som möjligt av sig själva. Dessutom tog de upp sådant som vi lyssnare tyckte var intressant och som var av stor vikt för att kunna rösta rätt. Utan hearingen hade det varit svårt att göra en bedömning av kandidaterna. Men nu var det genast mycket enklare, särskilt att vara på plats i Växjö under utfrågningen. Det gjorde att man lättare tog till sig de olika ämnena. Ingenting går upp emot att se något live.

Avslutningsvis vill jag tacka för ett bra genomfört biskopsval i Växjö stift. Och vill särskilt lyckönska Jan-Olof Johansson i hans kommande arbete som biskop. Må det bli en bra och lärorik tid för honom själv, men också för hela Växjö stift.

Victor Ramström
kyrkrådsordförande Kalmar

Inga kommentarer: