30 juni 2010

Dödshjälp eller livshjälp? #6

I tidningen Dagen är det en bra artikelserie nu om dödshjälp och dess vara eller inte. Ur den senaste artikeln kan vi läsa (läs hela artikeln här>>)
- Ett politiskt beslut att legalisera läkarassisterade självmord skulle bli ödesdigert för hela sjukvården. Det skulle vara ett dödsskott mot den palliativa medicinen som är till för att lindra och ledsaga människor på den sista sträckan. Den palliativa sjukvården accepterar att man blivit beroende. Det är den som är svaret på tabletterna i badrumsskåpet. Bygger vi ut den minskar ropen på aktiv dödshjälp och läkarassisterade självmord. 
Den som säger det är etikprofessorn och prästen Erwin Bischofberger som var med i den statliga utredningen som kom 2001 "Döden angår oss alla".

Hur länge är jag en aktör? Hur länge skall jag själv få bestämma över mitt liv? Och på vilket sätt skall jag få bestämma? Vad är den fria viljan? Och vad säger Svenska kyrkan?

Jag påpekar det igen, detta är ingen fråga som POSK som organisation driver, men jag personligen tycker detta är en oerhört viktig fråga.

Inga kommentarer: