19 apr. 2010

Satsa på och prioritera

Just nu befinner jag mig på konferens med Göteborgs kyrkliga samfällighet. Vi skulle egentligen rest till Granada i Spanien och temat för konferensen är "Strategiska framtidsfrågor".

Men på grund av askmolnet från Island så flyttades istället konferensen till Varberg. Här befinner vi oss nu på ett stadshotellet och pratar och diskuterar. Vi - det är alla trettio kyrkoherdarna i Göteborg samt deras ordförande och vi i kyrkonämnden.

Igår delades vi upp i smågrupper och vi ta fram tre områden/frågor var som vi tyckte det var viktigt att satsa på för Svenska kyrkan. Alla grupper fick redovisa sina tre områden, dessa grupperades och kokades ner till nio områden. Dessa fick vi sedan rösta på och de nio blev tre. Jag hamnade i gruppen som fick området Utmana gudstjänsterna.

Vi har först suttit i en mindre grupp och talat - sedan en större grupp. Nu skall vi redovisa och också presentera hur vi tänker oss att detta skall genomföras. Konkreta förslag och mål.

I vår grupp kan jag känna att det har handlat både om det praktiska och det visionära. Frågan ställdes givetvis "Varför blev detta ett prioriterat område, när vi redan håller på gudstjänstutveckling i våra församlingar"? Men vi pratade också om det tre-åriga gudstjänstprojektet som Göteborgs stift har bedrivit - och som sen ingen av oss egentligen hade sett någon frukt av eller hört så mycket om.

Det skall bli mycket spännande att se vad som skall komma ut av den här konferensen. Ibland är det också resan som är målet. Det blir många samtal vid matpauser och fikapauser. Vi får lära känna varandra och möta varandra.

Jag tänker på vad det står i POSKs handlingsgprogram om levande gudstjänser:
Kyrkans tro tar sig uttryck i en församlingsgemenskap med ett levande gudstjänstliv som centrum. Att bygga levande församlingar är kyrkans viktigaste uppgift och en gemensam kallelse till alla som tillhör kyrkan. Gudstjänsten är hela församlingens gåva och ansvar. Frivilligas ansvarstagande i gudstjänsten ska uppmuntras. Det är angeläget med ett brett utbud av gudstjänstformer för olika åldrar och livssituationer. För en kristen kyrka är tron på Jesus Kristus som vår frälsare grundläggande. Detta måste tydligt framträda så att inte evangeliet går förlorat och ersätts av enbart allmänreligiösa eller etiska frågor.

2 kommentarer:

Simon Wämmerfors sa...

För den som är intresserad är det min fru som sitter på flygelpallen och jag står i det bakre ledet i kören (fast jag syns ju inte). Emma som har tagit bilden har säkert inget emot att den används här, men jag blir bara lite nyfiken på hur den har hittat hit. Sörbykyrkans hemsida?

Carina Etander Rimborg sa...

Hej Simon
Det här var ju pinsamt - jag brukar försöka vara noga med att lägga länk till ställen där jag hämtat en bild, men missade det igår.
Det stämmer, bilden är lånad av Sörbykyrkans webbsidan.