2 mars 2010

Stort intresse för andlighet


Jag fortsätter på det inslagna temat idag - nämligen andlighet och medier. I Dagens media>> kan vi idag läsa att en ny tidning som heter "Nära" har kommit ut med sitt första riktiga nummer (de hade ett försöksnummer i september 2009, läs här>>).

När jag först läser om tidningen ser jag att den handlar om andlighet och dess chefredaktör Madeleine Walles säger att tidningen tar andligheten på största allvar - vilket uppskattas av deras läsare. Men jag förstår snart att denna andligheten handlar om att möta andar "på andra sidan" och man har knutit två medium till sig som hjälper läsarna.

I Kyrkans tidning>> kunde vi den 19 februari läsa att Magasinet AMOS ökade starkt 2009. Detta enligt Tidningsstatistik AB (TS). En anledning till detta var säkert att det var kyrkovalsår och AMOS hade ett specialnummer som många församlingar satsade på att skicka ut.
Magasinet AMOS är en publikation som tar upp livsfrågor och existensiella frågor ur ett kristet perspektiv.

Jag skrev om alla bloggar som behandlar religion och kristen tro här>>. Det finns ett otroligt stort sug efter att få diskutera andlighet och religion. Det finns också många bloggar som tar upp kritik mot kyrkan. Här är en tex, "Konfirmation i Svenska kyrkan snuddar vid hjärntvätt">>.

Då tänker jag så här:

Om en person åker på ett fotbollsläger är det inte meningen att den personen då skall lära sig spela fotboll? På alla sätt och vis? Man tränar styrka, man tränar passningar, olika fasta situationer osv. Det är ju inte så att fotbollstränarna säger "ja, jo, vi skall ju spela fotboll, men det är ju bäst att vi inte koncentrerar oss för mycket på det, så att ni bara tänker fotboll. Vi spelar monopol och går promenader också. Och så kan vi titta på fotbollen men inte använda den, så att ni inte blir för vana."
Nej, när man är på fotbollsläger så ägnar man sig åt fotboll på alla sätt, ofta kombinerat med andra aktiviteter, men huvudsysselsättningen är ju ändå fotbollen. Varför då bli så upprörd över att konfirmationslägret handlar om Gud? Det är väl ändå det som är meningen? Att testa fullt ut hur och vad det är?

Jag beklagar att "moggeliten" tydligen inte fått ett bra intryck av sitt konfirmationsläger. Personen verkar ju i alla fall ha försökt. Men något är det ju som trycker när det finns ett sådant motstånd mot kristen tro.

Att ämnet om andlighet berör är mycket tydligt. Och jag vill bara upprepa vad jag försökt att säga förut - Svenska kyrkan måste finnas med, på alla plan, och möta den andlighet och det sökande som finns! I tidningsform, i bloggar, på internet, i radio och TV och i det dagliga mötet med människor. Det finns inget annat sätt!

Ur POSKs handlingsprogram:
POSK vill att Svenska kyrkan ska vara en fri kyrka som vågar tala klarspråk i vårt samhälle och i världen

Inga kommentarer: