4 jan. 2010

En lista?

Från USA får jag i ett nyhetsbrev en lista med "Topp 10"-kyrkor att hålla koll på när det gäller växande, nyskapande, storlek osv, osv. Nu rör detta bara kyrkor i USA och på vilka grunder just dessa kyrkor är utvalda kan jag inte svara på. Men det är spännande att listorna överhuvudtaget finns.

Jag kommer att tänka på Fredrik Modéus bok Längta efter liv som jag håller på att läsa nu. Du kan läsa min första bloggpost om detta här>>.
Fredrik Modéus skriver i kapitlet om Gudstjänst:
Redan inledningsvis vill jag lyfta fram att de trettiofem utvalda församlingarna firar gudstjänst på mycket olika sättt. Schablonen säger att karismatiska sammanhang växer, att de liturgiska står stilla och att de församlingar som är präglade av en mer liberal teologi går tillbaka. Jag har i mitt arbete inte kunna se att detta bekräftas. Bland de utvalda församlingarna finns alla dessa tre teologiska profiler representerade.
Jag tycker det skall bli spännande att höra Fredrik Modéus berätta om detta och hoppas att han får tillfälle att utveckla sina tankar mer på POSKs kyrkodagar. Och personligen tycker jag det är väldigt skönt att det inte är en sorts kyrkor som är de växande.

Fredrik Modéus säger istället att det handlar om 1. Mötet med Gud i gudstjänsten 2. relationella draget i församlingen 3. mötet med nya människor 4. ledarskap och 5. följarskap. Han sammanfattar det i Uppåt, Inåt och Utåt.

OK - tillbaka till de här listorna då. Att göra liknande listor över Svenska kyrkans församlingar är helt möjligt med hjälp av de här statistikdatabaserna (där mycket av den här informationen finns.) Men visst vore det väl kul om vi kunde ta fram andra kriterier också. Eller att vi gjorde listor så att våra församlingar skulle kunna få tips och idéer från församlingar där det fungerade bra eller där man hittat ett fungerande koncept.

Och här handlar det alltså inte om att vi skall göra alla församlingar lika i innehåll eller uttryck. Men det handlar om att vi skall hitta samma kärna, samma grund som gör att människor vill komma och höra mer. Eller för att använda Fredrik Modéus ord:
Jag tycker mig höra en grundton i det nyckelpersonerna säger, som handlar om att gudstjänsten på dessa platser är på liv och död för människor. Man kan helt enkelt inte låta bli att gå dit.

2 kommentarer:

Mats Rimborg sa...

Göteborgs stift har i flera år arbetat med detta ämne. En slutsats är att det går inte att arbeta strategiskt med frågan om vad som får församlingar att växa genom att följa statistiken. Plötsliga uppåtgående trender beror inte sällan på att församlingen har fått befattningar tillsatta efter en lång tids vakans. Religionssociologiska undersökningar har visat att långsiktig och tydlig målinriktning ger positiva statistiska utslag oberoende av målens innehåll.

Den arbetsgrupp som har funnits vid stiftskansliet i Göteborg har sammanfattat sina slutsatser i 10 utmaningar för församlingar som vill växa. Det är viktigt att man har/strävar efter:
- Nära och personlig Gudsrelation
- Samstämmig vision och fungerande organisation
- Inspirerande gudstjänster
- Stödjande och delegerande ledarskap
- Delaktighet och ansvar utifrån gåvor och uppgifter
- Former som bejakar livsnära relationer
- Delande av tro och liv
- Bibel och samtal i centrum
- Engagemang för omvärlden som upprättar och befriar
- Att man tar människor på allvar och visar alla respekt

Dessa slutsatser presenterades vid tre inspirationsdagar för församlingsanställda, förtroendevalda och andra frivilliga hösten 2004 och följdes upp med nya inspirationsdagar våren 2005. Det var väl en lista av det här slaget du efterfrågade?

Carina Etander Rimborg sa...

Det påminner mycket om Fredrik Modéus tankar tycker jag.
Men vad jag tänkte på också var att lista vilka församlingar detta hände i - så att andra kan ta kontakt.