11 dec. 2009

Sista gången


Igår avslutade jag min karriär som ordförande och som ledamot i Björkekärrs kyrkoråd. Vi hade vårt sista sammanträde för mandatperioden och eftersom jag flyttade till grannförsamlingen för tre år sedan (1500 meter fågelvägen) kan jag inte ställa upp som förtroendevald i Björkekärr längre.

Jag har alltså vetat att det skulle bli så här, i tre år. Men visst känns det lite konstigt. Jag flyttade till Björkekärr 1986 och har sedan dess varit aktiv som konfirmandledare, i kören, barnsångsledare och kyrkvärd, i olika omgångar samt suttit i kyrkorådet sedan 1992 (innan dess var det kyrkorådet i Härlanda, där Björkekärr var distrikt fram till vi blev egen församling 1992). Det är alltså minst sjutton år som jag har varit förtroendevald i församlingen.

Igår hade först det nya kyrkorådet sitt möte, sen åt vi gemensamt god mat och sist avslutade gamla kyrkorådet. Vi samlade upp våra pågående frågor, avslutade en del och drog ett streck för vår verksamhet. Nu blir det det nya kyrkorådet som får fortsätta och sätta sin prägel på arbetet i församlingen.

Är det bra att man bara kan bli förtroendevald i den församling där man bor?

Tja… det finns givetvis fördelar och nackdelar med detta. För att nämna något: Fördelar - man måste ta ansvar där man bor och är lokalt förankrad och det är ingen "utanför" som kan komma och bestämma över lokala frågor. Nackdelar - därför att när man som t.ex. jag flyttar över gränsen, men ändå bor nära och ändå har gudstjänstgemenskap i den församlingen, inte kan fortsätta ta ansvar även som förtroendevald.

Det är därför vi i POSK säger under rubriken Församlingstillhörighet:
POSK vill öka möjligheterna för dem som tillhör Svenska kyrkan att kunna engagera sig i en annan församling än hemförsamlingen genom att ge möjlighet att bli vald till förtroendeuppdrag där. POSK vill också verka för att genomföra de begränsade möjligheter till en friare församlingstillhörighet som är förenliga med Lagen om Svenska kyrkan. På sikt bör den enskilde få större möjligheter att påverka sin församlingstillhörighet utifrån sitt kyrkliga engagemang.


Inga kommentarer: