15 dec. 2009

Eva-Maria rapporterar #3

Från Eva-Maria Muncks blogg>>


Jag och Agneta på torgmötet innan den stora marschen i lördags.

Så här mycket har jag nog inte bloggat i mitt liv som de senaste dagarna! =)

Nu är vi hemma från Köpenhamn. Vi hann som tur var med sista tåget till Sollentuna och jag var var väl i säng klockan två i natt.

Det roligast med resan till Köpenhamn var helt klart blandningen av människor som följde med.
Mest tjejer i åldern 20-25 år (varför är det ofta så?), men självklart också killar, barn, präster, pastorer, diakoner, pensionärer, invandrare, mammor och pappor. Totalt var vi cirka 250 personer på det chartrade tåget.

Det bevisar bara en än gång att klimatfrågan angår alla oavsett ålder, kön, religion, nationalitet och utbildning.

På vägen hem höll min kompis Calle Olaison Jacobsson, som på nära håll följt klimatmötet för Diakonias räkning, tre välbesökta pass i biovagnen tillsammans med metrologen Per Holmberg och musikerna Staffan Lindberg.

Jag är jätteglad att få ha varit med på en sån här viktig resa. Hoppas att politikerna såg oss och de 50 000 andra som gick den 7 kilometer långa marschen för klimatet i lördags.
Nu är det bara att be och förvänta sig ett rättvist klimatavtal.

Fantastiska klimatguider.

Brad Pitt räddar jorden.

Putlandish på scen på Rådhuspladsen.

Desmond Tutu!

Antalet namnunderskrifter som kom i in i Countdown to Copenhagen kampanjen.

Cammo och Cissi från Sollentuna Församling i lusselinnen på Mynottorget innan avfärd från Stockholm.

Saw håller stolt i två skyltar på två språk med texten "Hög tid för ett rättvist klimatavtal"

Inga kommentarer: