27 dec. 2009

Ett Guds barn!

En sådan underbar predikan jag fått höra idag!

Dagens tema är Guds barn och texterna var hämtade från
2 Mos 1:15-21 (Farao säger åt de egyptiska barnmorskorna att döda alla hebreiska gossebarn vid födelsen, men de gör inte det)
2 Tim 3:14-15 (Paulus uppmanar om att vara kvar i tron, den tro som finns kvar sedan barnaåren.)
Mark 10:13-16 (Jesus välsignar barnen)

Att bevara barnasinnet, barnatron. Prästen sa "Det står i texten att vi skall ta emot Guds rike som ett barn. Så enkelt - Ta emot. Inte prestera, inte klara av en uppgift, ett prov - utan bara Ta emot. Så enkelt och ändå så svårt".

Och precis så är det ju. Så enkelt och så svårt. Att våga lita på sin tro, att ta emot tron - som ett barn. Ett barn som känner sig trygg i en famn, ett barn som oförfärat slänger sig ut i luften därför att det litar på att det blir fångat av en vuxen. Den tilliten, den tryggheten har vi i vår tro. Så enkelt och så svårt.

Vi förstår inte allting, vi kan inte förstå allting. Men som ett barn kan jag lita på att det finns någon som tar ansvar. Som ett barn vet jag att det finns någon som ser efter mig och vill mig väl.

Så enkelt och så svårt!

Inga kommentarer: