2 nov. 2009

Här kan vi också möta sökare

Kyrkomötet tog beslutet att Svenska kyrkan "skyndsamt ska öppna en interaktiv mötesplats på nätet". (läs snabbprotokollet här>>)
Jag föreslog att detta beslut skulle avslås. Vilket kanske förvånar någon som har hört mig prata om Svenska kyrkan och webben under många år. Men just det här specifika förslaget tror jag inte var så klokt. Just för att det var så specifikt och för att jag tror att Svenska kyrkan behöver tänka bredare när det gäller närvaron på internet.

Jag skall om en stund till en styrgrupp för ett projekt vi driver här i Göteborg. "Svenska kyrkans närvaro på andra webbplatser" - ett projekt som skall undersöka hur vi kan möta ungdomar på nätet, hur vi skall samordna, vad som finns och hur det görs idag. Webbprojektet i Göteborg kan man följa på Facebook och via Twitter.

Detta är en utveckling som går rasande snabbt. För snabbt för att kyrkomötet skall kunna ta ett beslut ena året och sen tro att det skall vara samma sak nästa år när (förhoppningsvis) det kommit igång.

Tidningen Dagen skriver idag om teologen och forskaren Peter Fischer-Nielsen som säger att församlingar måste bli mycket mer aktiva på Internet för att nå ut i ett bredare perspektiv.

Just så! Det tror jag också.

Och där kan vi samverka, där kan vi samarbeta, där kan Svenska kyrkan vara ett sammanhållande paraply för att få detta att fungera. Men att starta en egen interaktiv mötesplats tror jag är helt bortkastat. Men jag är glad att Svenska kyrkan äntligen gör något i alla fall…

1 kommentar:

Rickard Wolrath sa...

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland driver ett mycket intressant utbildningsprojekt där de kommer att utbilda tusentals (på sikt alla) församlingsmedarbetare i hur man kommunicerar i sociala medier.