27 okt. 2009

Det finns olika tolkningar!

Jag läser i Kyrkans tidning att de ledamöter som förra torsdagen röstade ja till vigsel och äktenskap nu tydligen blir "bombaderade" med e-post i sina brevlådor. Om jag förstod artikeln rätt så är det samma e-post som Evangeliska alliansen skickade ut innan beslutet.

Jag skrev igår att jag tyckte det var OK att de som var oroliga inför beslutet hörde av sig till ledamöterna.

MEN - det här tycker jag faktiskt inte är OK.

Nu är beslutet tagit. Och människor har röstat efter sin övertygelse.

Det står i betänkandet att "Liksom Kyrkostyrelsen vill utskottet betona att i Svenska kyrkan ryms olika sätt att se på äktenskapet. "
Och det är precis samma sak som POSK säger.

Att det finns människor som i församlingarna är oroliga över hur beslutet kommer att påverka vardagen och Svenska kyrkan är inte konstigt. Det är också viktigt att komma ihåg och veta att väldigt många människor är glada över beslutet. Glada och stolta över att Svenska kyrkan har gått före och tagit beslutet.

Därför behöver församlingarna samtala om beslutet. Särskilt de som har röstat ja måste förstå att samtal är viktigt. Särskilt om det är som det stod i artikeln, att många av dem som hörde av sig är anställda i Svenska kyrkan. Det är en signal om att samtal är viktigt.

MEN snälla! - sluta skicka e-post de dem som röstade JA!!!

2 kommentarer:

– – – sa...

Jag kan till viss del förstå dem som fortsatt är nervösa. Svenska kyrkan har ju en sällsynt dålig historia när det gäller att hysa olika uppfattningar inom sig. Så sent som 1990 hette det ju att det fanns två likvärdiga och hedervärda uppfattningar i ämbetsfrågan, så det kanske inte är så konstigt att de som inte har bytt uppfattning i äktenskapsfrågan är lite tveksamma till vad majoritetens löften är värda?

Carina Etander Rimborg sa...

Jag förstår det också. Absolut. Det är därför det är så viktigt med samtal i församlingarna. Och att lyssna, ödmjukt, lyhört och med respekt på varandra.