20 sep. 2009

Glädje och sorg

Jag åker runt till vallokalerna och hejar på alla POSKare som står och delar ut valsedlar. Konstaterar att POSK väldigt ofta är ensamma om att vara lokalt förankrade. Flera av de andra grupperna är det inte.
Det är därför vi tycker att det är viktigt att det bara är direkt val till lokal nivå. Och att de andra nivåerna skall vara indirekta. Det är enda chansen att få människor med riktigt församlingsförankring att ta ansvar i kyrkan.

Jag läser på tidningen Dagen att biskop Bertil Gärtner avled i morse. Biskop Bertil har alltid var en biskop som det blåst omkring. Mina minnen av honom hänger ihop med min uppväxt i Kyrkans ungdom under 1980-talet. Han ställde alltid upp och var med när det hände något med Kyrkans Ungdom. Som ungdom kände man ett starkt stöd av biskopen. Vi ungdomar gillade honom starkt. Det fanns också en innebandyturnering (tror jag det var) som hette Edgars cup som spelades varje jullov. Bertil hette Edgar i mellannamn.

Jag har förstått senare att det fanns andra sidor av honom, bland annat som chef. Jag gillade också han bibelföredrag och predikningar. Jag beklagar verkligen att han har lämnat oss.

Inga kommentarer: