4 aug. 2009

Viken typ av konfirmation?

Läser på sr.se att det har blivit allt vanligare med konfirmationer som humanisterna ordnar. Sara som intervjuas säger att hon inte tror på Gud och bara hade ifrågasatt allt om hon gått på konfirmation i kyrkan. Saras mamma Katarina tycker själv att den humanistiska konfirmationen är bättre än den som sker i kyrkan. Hon jämför med sin egen konfirmation när hon var 15 år.

I NE på nätet läser jag om konfirmation

konfirmation

konfirmation, bekräftelse av dopet. Konformation är i den katolska kyrkan ett sakrament och förrättas av biskopen genom smörjelse med krisma. Den avskaffades i Sverige vid reformationen. Ordet återupptogs senare om en akt som gav ungdomar tillträde till nattvarden. Den har numera karaktär av välsignelse.

Hur kan humanisterna ha en konfirmation? Om det är en bekräftelse för dopet?

Nej, som de själva skriver så är deras "konfirmation" ett sätt att reflektera över livsfrågor, ett "livssynsläger" och att förbereda sig för vuxenlivet.

Svenska kyrkans webbplats kan vi läsa om konfirmationen att 40000 ungdomar konfirmerades förra året. Det finns 8000 konfirmandledare. Svenska kyrkan erbjuder konfirmation för att ungdomarna skall få reflektera över samt pröva på hur det är att vara kristen. Att få ställa frågor och leva livet (och se den roliga testen hur man blir mer lik Jesus).

På sidan står det bland annat:

Konfirmationstiden är en tid för reflektion och upplevelse. Det är en tid då unga människor får prova på att leva ett kristet liv och ifrågasätta värderingar och tankar. De bibliska berättelserna och dess påverkan på vårt samhälle är viktiga men viktigast är konfirmandens egna frågor och tankar.

I POSKs handlingsprogram står det:

Barn och ungdomar

Känslan av samhörighet med Svenska kyrkan beror mycket på de kyrkliga kontakterna under barn- och ungdomstiden. Konfirmationsseden viker och de ungdomar som idag väljer att konfirmeras är i minoritet. POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Unga människor behöver mötas av vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan eller i gemenskapen på internet.

Gudstjänstlivet måste erbjuda möjligheter för familjer och ungdomar att delta. Kyrkan måste använda många olika former för att involvera barn och ungdomar, såväl traditionella som nyskapande för att behålla deras engagemang. POSK menar att en stark barn- och ungdomsrörelse är viktig för kyrkan och stöder Svenska Kyrkans Unga.



1 kommentar:

jananders sa...

Även Frimodig kyrka vill prioritera arbetet bland barn och ungdomar. Följande står i Frimodig kyrkas valplattform under rubriken:

Barn och ungdomar – trons framtid och nu

FRIMODIG KYRKA anser att arbetet bland barn och ungdomar måste ha hög prioritet. Kyrkans framtid hänger på om den yngre generationen lär känna Jesus. Kyrkan har en skyldighet att bedriva dopundervisning utifrån Jesu egna ord. Det finns flera ungdomsorganisationer inom Svenska kyrkan förutom Svenska kyrkans unga, exempelvis Salt, Credo, Ungdoms-Oas och ELU. FRIMODIG KYRKA vill att även dessa bör få bidrag och kollekter ifrån rikskyrkan och stiften. Det är viktigt att arbetet bland barn och ungdom präglas både av en tydlig biblisk förankring och av en öppenhet för de ungas frågor. Kyrkans huvuduppgift bland barn och ungdomar kan aldrig vara att bedriva ”demokratisk fostran”. Huvuduppgiften är att den yngre generationen lär känna Jesus som sin frälsare och förbereda dem för ett trovärdigt kristet liv.
Konfirmationsarbetet har alltid varit en viktig del av Svenska kyrkans arbete. FRIMODIG KYRKA vill att hela kyrkan även fortsättningsvis skall prioritera detta arbete.
2014 kommer de första som är anmälda som kyrkotillhöriga i avvaktan på dop att fylla 18 år och skall enligt kyrkoordningen kontaktas av församlingen med erbjudande om dop och information om medlemsreglerna. Risken är uppenbar att kontakten kommer att ske slentrianmässigt per brev. FRIMODIG KYRKA anser att en speciell evangelisationssatsning bör sättas in för att nå denna grupp och att dopets möjligheter lyfts fram även för äldre som inte är döpta som barn.