På dessa KOM-dagar möter jag mycket människor. Och det visar sig att den ena efter den andra är POSKare. Väldigt, väldigt roligt.
Idag har jag varit på ett seminarium där kyrkokansliet har berättat vad de har tänkt att göra inför kyrkovalet. Och det enda som kyrkokansliet kommer att göra är TV-reklam i TV4. Men man kommer att göra annonsunderlag som församlingar, samfälligheter och stift kan använda i bussar, spårvagnar, T-bana samt annonser i tidningar. Så alla som har tillgång till verktygslådan som ligger på kyrkokansliets intranät kan komma åt dessa… Ja, vi får se hur vi kan göra.
Temat för kampanjen blir bönen. Eftersom kyrkomötet har beslutat att 2010 kommer att vara bönens år.
Och sen har vi fått veta att man kan beställa tröjor, ballonger, karameller och jag vet inte allt - som det står kyrkoval 2009 på.
Mitt bidrag vid seminariet är ett förslag som har poppat upp i min församling. Vallokalen för EU-valet ligger granne med vår kyrka. Så den 7 juni när det är EU-val borde kyrkan vara öppen och göra reklam för kyrkovalet. Det blir alltså ytterligare ett tillfälle att göra folk uppmärksamma på kyrkovalet. En förfestival kan vi kalla det.
Så ligger kyrkan nära vallokalen den 7 juni så passa på. Ha åtminstone en affisch på anslagstavlan/dörren/i fönstret som berättar att det är val den 20 september.
På tal om kyrkovalet så fick jag ytterligare en idé när vi ikväll satt tillsammans i foaljén och tittade på semifestivalen i melodifestivalen. Kanske borde vi ordna kyrkovalet som en melodifestival. Folk får ringa in och rösta - pengarna går till internationella arbetet. Och vi slipper valsedlar och annat jox. Ja, detta var kanske inte en av mina mest lysande idéer - men lite spännande…?
Idag har vi fått tycka om ett förslag som tydligen kommer från Ärkebiskopen från början. Han har tydligen idé om att Svenska kyrkan skall skicka ut en medlemstidning till alla medlemmar. Adresserad. Tja, jag vet inte om detta var det smartaste att delge ett helt rum med informatörer och informationsstrateger. Vi brukar ju inte börja med kanal-valet… vi brukar börja med att lägga upp en strategi med målgrupp och vad vi vill med informationen. Så att plötsligt dela ut en "tidning" - tja… det var kanske inte det smaraste… Jag hoppas verkligen att kyrkokansliet och kyrkostyrelsen tänker om och lyssnar på sina informationsstrateger innan några fler beslut tas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar