20 maj 2009
Hur skall Svenska kyrkan nå ut?
Svenska kyrkan funderar över hur man skall nå sina medlemmar.
Varje vecka ringer vi i kyrkklockorna (förutom där man är för rädd för att det skall störa grannarna) - men principen är i alla fall att vi ringer i kyrkklockorna. Det når alla medlemmar. Men Svenska kyrkan vill göra något mer.
Medlemskorten - nej, vad säger jag… jag menar röstkorten… de dimper ner i brevlådan till alla medlemmar vart fjärde år. Däremellan så är det den lokala församlingen som genom eventuella annonser, församlingsblad och verksamheter når ut till medlemmarna (listan på lokala aktiviteter kan göras lång, mycket lång!).
Men vår ärkebiskop har fått en idé - Svenska kyrkan borde skicka ut en medlemstidning till alla medlemmar! Så kyrkokansliet har gjort en dummy (ett förslag) på hur en sådan tidning kan se ut och den delades ut när stiftsstyrelserna träffade kyrkostyrelsen i april. Den delades också ut när KOM-dagarna var i Upplands Väsby förra veckan.
Jag kan sammanfatta reaktionen på idén så här - "men vad håller dom på med? Kan vi börja tala målgrupp och budskap innan vi börjar prata kanal?"
Kyrkans tidning skriver om tidningsidén.
Svenska kyrkan kan få en medlemstidning
Många reaktioner på förslag om medlemstidning
Medlemstidning för avgiften (debatt)
Brygubben har i två blogginlägg mycket konkreta, och enligt mitt tycke, lysande idéer på hur Svenska kyrkans informationsavdelning skall tänka istället.
Förre ordförande i kyrkans pressbolag blev ärkebiskop
Snälla ärkebiskopen: Droppa tidningen och börja twittra istället
Och jag vill bara tillägga. I Göteborg skickar vi ut tidningen Amos till alla hushåll i Göteborg. Det tror vi som sitter i informationsutskottet är en bra idé. Vi tror att det ger ett mervärde och vi har lokala sidor. Jag vet att detta görs även på andra håll, bland annat Helsingborg. Så jag är inte emot att man skickar ut en tidning i sig. Men… det kanske är så att Svenska kyrkan skulle fundera över var det är viktigt att lägga resurserna. Att istället utveckla ett samarbete med Amos - om det är tidning man kommer fram till är den rätta kanalen.
Nej, jag tror nästan att min motion som jag har försökt att få gehör för flera gånger i kyrkomötet är dags att damma av igen. Vi behöver göra en uppdatering av medieutredningen från 1997, så att Svenska kyrkan kan ta nya och konkreta grepp över mediemarknaden för att föra ut sitt budskap.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar