14 mars 2009

En fri röst!

Ett komplement till det inlägg om Patrik Lindenfors som jag skrev om igår. Patrik Lindenfors är trebarnsfar och forskare i evolutionsbiologi vid Stockholms universitet. Han har kommit ut med en bok som heter "Gud finns nog inte".
>>Läs om boken här>> (Där hittar du också recensioner och så vidare.)

Det är intressant med den här debatten och diskussionen. Vilken Gud är det som "man" inte tror på? Vilken Gud är det jag tror på?

Mitt svar - en levande Gud som älskar mig och som gör det in i döden. En Gud som aldrig lämnar mig. Detta betyder inte att jag alltid förstår varför Gud gör som Gud gör eller de vägar som Gud för mig på. Det betyder inte att jag förstår allt i bibeln. Och jag förstår definitivt inte alla teologiska utvecklingar och tolkningar olika teologer gör! Men jag tycker de är viktiga! Och jag tycker det är oerhört viktigt att den diskussionen och debatten får finnas i samhället - offentligt!

Vi kan inte alla tycka lika. För att citera POSKs ordförande Hans-Olof Andrén "- En kyrka där alla tycker lika är en sekt, och en sekt vill jag inte tillhöra!" Mångfalden är viktig men också respekten för varandras åsikter.

Upplysningsfilosofen Voltaires sa "jag ogillar vad du säger men kommer med mitt liv att försvara din rätt att säga det".

POSK säger:
POSK ser mångfald som en rikedom och vill verka för respekt, förståelse och möten mellan olika traditioner.
och POSK säger också:
POSK vill att Svenska kyrkan ska vara en fri kyrka som vågar tala klarspråk i vårt samhälle och i världen.

Jag välkomnar diskussionen om Svenska kyrkan och dess tro. Svenska kyrkan kommer aldrig att slänga ut Patrik Lindenfors, beslutet att lämna kyrkan måste vara hans eget. Men jag hoppas att Svenska kyrkan - på många sätt och nivåer - kommer att stå upp för vår tro på Gud och Jesus Kristus som personlig frälsare! Jag hoppas att jag gör det i alla fall. Våga tala klarspråk!



1 kommentar:

Patrik Lindenfors sa...

Läs gärna boken! "Gud finns ng inte" talar inte bara om din Gud, utan om alla.