24 feb. 2009

Varför skall jag rösta på POSK?

Jag funderar mycket på Svenska kyrkan - ja, det är vi nog många som gör i dessa kyrkovalstider.

Svenska kyrkan - du älskade och hatade. Jag känner en djup samhörighet med henne, är mycket arg på henne och känner en djup sorg för henne.

I dessa tider, med debatter, glåpord och smutskastning. Vart är Svenska kyrkan på väg? Vem har ansvaret? Vem vill vara med och ta ansvaret efter kyrkovalet? Och är det någon ide…?

Då skall jag dela min vision.

Min vision är att vi har en partipolitiskt obunden kyrka. Med människor som brinner för kyrkan, gudstjänsten, att få leva som kristna och få dela med sig av det livet. Att vi inom Svenska kyrkan har en stor mångfald och respekt för olika traditioner och särarter, men att vi alla står på samma evangeliska lutherska grund.

Och allt detta hittar jag stöd för i POSKs handlingsprogram.
>>Läs hela programmet här>>

POSK är en stark rörelse, som har så många mandat att vi faktiskt kan vara med och förändra kyrkan. Vi har mandat i alla stora utredning, vi sitter i kyrkostyrelsen och i kyrkostyrelsens AU. POSK har varit med och påverkat Svenska kyrkan länge - och vi kommer inte att ge upp. En röst på POSK är ett steg mot den vision som POSK (och de andra obundna alternativen) har.

När Svenska kyrkan är fri, från den fullständigt orimliga bindningen till politiska partier som den har idag, DÅ kan vi börja forma kyrkan i en riktning som bär mot en riktigt fri kyrka. Då kan vi, i de olika obundna grupperna tillsammans få driva våra frågor för att visa på mångfalden i Svenska kyrkan. Då kan vi få fördjupa, förnya och tillsammans ta ansvar för en kyrka där Jesus står i centrum. INTE partipolitiken.
POSK vill att Svenska kyrkan ska vara en fri kyrka som vågar tala klarspråk i vårt samhälle och i världen.

Inga kommentarer: