19 nov. 2008

Sång och ett gott skratt

Jag har just kommit hem från en körövning i Björkekärrs kyrka. Vi var några som samlades för att bilda "adventskören". Så vi övade adventssånger. Jag var väldigt osäker på om jag skulle gå, egentligen kände jag att jag inte hann detta. Men jag vill ju gå i kyrkan på första advent och då kan jag ju lika gärna vara med och sjunga. Jag är glad att jag gick dit.

Med oss hade vi också två av min dotters klasskamrater som skulle spela trumpet. Två 15-åriga pojkar som övade "Hosianna" och "Bereden vägen". Jätteduktiga killar som skulle spela låtar de inte brukar spela och transponera under tiden. Hmm… det var inte alltid så enkelt. Jag fick mig ett gott skratt. Men jag är alldeles övertygad om att dessa fina killar kommer att sätta stämmorna som en smäck på första advent! Dottern skall spela tvärflöjt.

Ens modershjärta svämmar över av stolthet för dessa kanonduktiga ungdomar.

Kan bara påminna om vad vi skriver i POSKs handlingsprogram under rubriken "Levande församlingar"
Musiken i kyrkan ska vara ett redskap att utforska, förmedla och fördjupa tron. Detta ska ske med hjälp av en musikalisk bredd från dåtid till nutid. Musiken har en stor roll i vårt gudstjänstliv. Den tillför det talade ordet ytterligare en dimension som kan förstärka och förtydliga evangeliet om Jesus Kristus.
(…)
POSK vill värna om det ideella engagemanget och ta till vara de frivilligas olika kompetenser, samt stimulera och utveckla engagemanget genom utbildning, delaktighet, inflytande och ansvar.

Och under rubriken "Barn och ungdomar"

Känslan av samhörighet med Svenska kyrkan beror mycket på de kyrkliga kontakterna under barn- och ungdomstiden. Konfirmationsseden viker och de ungdomar som idag väljer att konfirmeras är i minoritet. POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Unga människor behöver mötas av vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan eller i gemenskapen på internet.

Gudstjänstlivet måste erbjuda möjligheter för familjer och ungdomar att delta. Kyrkan måste använda många olika former för att involvera barn och ungdomar, såväl traditionella som nyskapande för att behålla deras engagemang. POSK menar att en stark barn- och ungdomsrörelse är viktig för kyrkan och stöder Svenska Kyrkans Unga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaja... dels var vi inte riktigt stämda... och att transponera gick väl helt okej för vissa... somlioga brukar kanske inte transponera så mkt så då är det ju inte såå konstigt att det gick lite halvkrasligt^^....

Föresten så funderar jag på om det är så bra att jag ska va me och sjunga och spela på första advent...

lixom dels kan jag ionte sjunga i kör,,, nästan...

sen så låter det mkt bättre med EN trumpet ...

lixom tror jag sviker er lixom... kändes som att alt går mkt bättre utan mej... tänkte jag kanske skulle spela i rosa huset istället Jan mattsson har jue tjatat sen pappa blev pastor där på att jag ska spela...

så känns som om det vore lite bättre!

oj vilejkn lång komentar , kunde ju nästan blivit ett injlägg... så.. jaja xD


du får ha det bra endå, ses någon gång ^^