18 sep. 2008

Tips för arbete med lokalt program

Igår var jag med på POSKs möte i Göteborgs kyrkliga samfällighet. Styrelsen hade kallat till möte för att börja med programarbetet inför valet 2009. Till sin hjälp hade styrelsen bjudit in en arkitekt.

Nu var det inte meningen att vi skulle bygga en helt ny kyrka - men vi skulle använda den process som arkitekten använder när han är ute för att ta fram byggprogram.

Alltså fick vi först två frågor:
Vad bultar mitt hjärta för?
Vad är viktigast för mig i församlingen/kyrkan?

Sen fick vi alla två postit-lappar och så fick vi skriva ner vad vi tänkte på. Lapparna samlades in, lästes upp och kategoriserades på väggen i olika områden.

Sen fick vi två frågor till:
Detta vill jag kämpa för!
Detta är den viktigaste kyrkopolitiska frågan för mig just nu!

Vi fick lämna in tre postit-lappar denna gång som också lästes upp och kategoriserades.

Övning var nyttig eftersom vi dels på ett konkret sätt kunde se vad vi alla tyckte var viktigt. Vi kunde också se att det fanns olika uppfattningar i flera frågor. Men också en stor öppenhet och lyhördhet.

Nu skall styrelsen för POSK i Göteborgs kyrkliga samfällighet fortsätta bearbeta materialet och i november skall ett beslut tas om handlingsprogram.

Hur gör ni för att jobba fram ert program?

Inga kommentarer: